När nästan åtta långa veckor av styrka trasas sönder på ett ögonblick

Vi bestämde att vi skulle sätta punkt. Den stora punkten, den som enbart följs av ett par vita sidor, och om man har riktig tur ett massivt omslag i hårdpapp istället för den där sladdriga pocketvarianten. Nej förlåt. DU beslutade dig för den där punkten, som så många gånger förr...
Den här gången var annorlunda. Jag skrek inte, jag grät inte hysteriskt eller bad dig tänka om. Allt min själ förmådde var att be dig om en enda sak. Låt det bli sista gången. Ge det för en gångs skull en chans att läka innan du sliter upp det igen, innan du låter mig slita upp det för din skull. Det kan aldrig mer bli du och jag, vi är bättre än så nu, efter tre oändligt långa år av pillande på det infekterade såret vet vi vad vi måste göra.
Nytt telefonnummer, tårar i soffor med vänner, den stora stadens puls i ådrorna alldeles för många gånger i veckan och omvägar, i den staden som är glömd för länge sen, för att bygga murar som måste hålla den här gången.
Jag hatar dig för att du älskar mig för mycket för att låta bli. Jag hatar att du ringde och frågade henne hur jag mådde. Jag hatar att du skickade ett mail. Ett enda litet elektroniskt meddelande med bara två futtiga meningar kunde trots allt slit äta sig förbi den vacklande fasaden jag trodde att jag så omsorgsfullt placerat ut kring min själ. Men jag älskar att du gör det likaså.
Det var ett av de vackraste samtalen. Som en lätt vindpust smeker en varm panna en sommardag, som en sten som lyfts från ett alldeles för hårt hållet hjärta. Att höra din röst var nästan lika bra som allt det där fina som du är längst därinne. Om jag bara visste....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0